Starosta a zpravodaj pro vnější vztahy / Josef Výprachtický – José
Výkonná rada vyhodnotila svůj plán práce na rok 2022, Náčelnictvo jej následně projednalo a schválilo.
V rámci projektu Skautská energie se na konci minulého roku podařilo zajistit řešení na další období pro všechny zákazníky, včetně klientů společnosti Pražská plynárenská, která ve spolupráci odmítla dále pokračovat. Do roku 2023 Skautská energie vstoupila s 15 tisíci spravovanými odběrnými místy, spolupracuje s třemi dodavateli a přijímá nové zákazníky.
Ve spolupráci se společností LitFin vyvíjíme intenzivní aktivitu v oblasti řešení nároků proti dodavateli Kolibřík Energie, který v roce 2021 nedodržením smluv Skautskou energii i její zákazníky poškodil. Aktuálně probíhá několik soudních sporů, které proti dodavateli vedeme. V letošním roce bude ukončen sběr a výpočet nároků jednotlivých poškozených zákazníků. Následně tyto pohledávky prostřednictvím LitFinu u dodavatele uplatníme (žaloba u soudu je jednou ze zvažovaných možností).
Pro zákazníky Skautské telefonní sítě zajistilo TDC smlouvu s Vodafone na další 3 roky (jejímu uzavření předcházelo jednání o alternativních možnostech s ostatními operátory). Smlouva přinesla zachování velmi zajímavých podmínek, mírné inflační zdražení služeb, úpravu nabídky tarifů. Vodafone se navíc zavázal po dobu smlouvy v budoucnu podmínky jednostranně neměnit. I do budoucna bude operátor Vodafone podporovat naší skautskou organizaci významnou finanční částkou. Ta je použita primárně na financování vydávání skautských časopisů.
Poslanecká sněmovna zvolila bratra Tomáše Řeháka – Špalka členem Rady České televize. Českou televizi vnímáme jako významnou instituci společnosti, v níž jako organizace působíme. Stojíme o to, aby byla zdravá a dobře spravovaná, a jsme přesvědčeni, že k tomu zvolení br. Řeháka může přispět.
V prosinci proběhla dárcovská kampaň Aby mohli kluci a holky skautovat, která byla nad očekávání úspěšná. Doposavad se skrze ni podařilo získat více než 680 tisíc Kč. Finanční prostředky plánujeme využít na snížení táborových poplatků pro kluky a holky z rodin ve špatné ekonomické situaci.
Vyhodnotili jsme fundraisingové aktivity ústředí realizované v loňském roce, získanou finanční (a materiální) podporu a její využití. Od drobných dárců se podařilo získat 920 tisíc Kč, díky významným a firemním dárcům pak více než 4 350 tisíc Kč. Celkově se nám v roce 2022 podařilo vyfundraisovat 5 276 545 Kč, tedy téměř trojnásobek loňské částky.
Získali jsme finanční dar 1.000.000 Kč od společnosti Second Foundation na podporu činnosti v oblasti bezpečného skautingu a vzdělávání. Aktuálně připravujeme projekt na využití těchto finančních prostředků.
Místostarosta a zpravodaj pro komunikaci a projekty služby společnosti / br. Petr Vaněk – Permi
Projektový tým v TDC ve spolupráci se společností Behavio připravil a provedl analýzu skautských časopisů, která bude sloužit jako podklad pro příp. změny projektu Spolkový časopis. Do odpovídání se zapojilo vysoké množství respondentů, jak členek a členů organizace, tak i rodičů. Děkujeme všem, kteří se rozhodli do průzkumu zapojit.
V rámci podpory kontingentu Junáka – českého skauta na Světové skautské jamboree 2023 v Koreji jsme mj. vyškolili vybranou část účastníků v komunikačních dovednostech.
V rámci připomínky roku od ruského útoku na Ukrajinu jsme mj. uspořádali dobročinnou tvorbu vyhřívacích svíček Světlo a teplo pro Ukrajinu. Výroby svíček se zúčastnilo na 70 oddílů, zapojily se také další spolky i státní instituce. O projekt měla zájem také média, komunikovali jsme příběhy ukrajinských holek a kluků v oddílech, skautské služby nebo dvojjazyčné číslo časopisu Parťák.
Výzkumná agentura Ipsos provádí pro Junáka – českého skauta opět velké zkoumání vnímání skautingu českou veřejností. Výsledky budeme znát (a zveřejňovat) v průběhu jara.
Místostarostka a zpravodajka pro program / ses. Barbora Tichavová – Rozárka
Vydali jsme stezky a cestičky světlušek, vlčat a žabiček s novou ideou včetně Nováčků. Na webu Chystám program zároveň nabízíme aktivity, které vedoucím oddílů pomohou novou ideu dětem vysvětlit. Připravujeme také plakát do kluboven a související metodiku.
Stále pokračují workshopy k družinovému systému. Ve spolupráci s lektory workshopů řešíme, jak navázat podporou po skončení projektu, který končí v srpnu letošního roku.
Proběhlo veřejné připomínkování Rádcovského zápisníku (ten je již k dispozici v elektronické podobě) a Handbooku pro vlčata, světlušky a žabičky. Obě publikace jsou nyní připravovány do tisku.
Probíhá spolupráce s programovým týmem Národního skautského jamboree.
Proběhly Sondy k tématu skautských táborů. Na základě zjištěných informací chystáme podporu táborů zejména v oblasti zapojování holek a kluků do chodu tábora, do programu apod.
V papírové podobě vyšla publikace PUSA (příručka udržitelných skautských akcí). O publikaci je zájem jak mezi vzdělávacími akcemi, kterým jsme ji aktivně nabízeli, tak mezi organizačními jednotkami.
Vydali jsme česko-ukrajinský časopis Parťák pro děti, jehož cílem je jednak podpořit u ukrajinských holek a kluků osvojení českého jazyka a interakci mezi českými a ukrajinskými dětmi. První náklad časopisu 5 000 ks byl během dvou týdnů téměř rozebrán spolky a podobnými institucemi. Na základě pozitivní zpětné vazby jsme se rozhodli o dotisk a rozšíření nabídky časopisů do škol.
Pokračujeme v oslovování roverských společenství s výzvou, aby do své činnosti či akcí zapojili ukrajinské mladé lidi a přizvali je mezi sebe. Zatím proběhlo 5 takových akcí.
Nadále běží program finanční podpory Laskavo pro podporu ukrajinských holek a kluků v oddílech.
Začátkem března proběhl na Kaprálově mlýně 2. ročník semináře Tváří v tvář klimatické změně, který byl určen zejména vedoucím oddílů. Semináře se zúčastnilo 40 činovnic a činovníků.
Připravili jsme a v březnu proběhly Sondy k tématu klimatické změny.
V prosinci jsme vyhlásili nový dotační program Dostupný skauting. Díky intenzivní komunikační podpoře se sešlo celkem 36 žádostí v celkové hodnotě cca 900 000,- Kč. V současné době čekáme na výsledky žádosti o dotace na MŠMT, abychom dle možností žádosti posoudili a vhodně rozdělili finanční prostředky.
Zpravodajka pro ústředí / Markéta Olišarová – Jóňa
V rámci Kanceláře ústředí aktuálně dochází k poměrně výrazným personálním změnám, které se týkají vedení kanceláře, ekonomického oddělení a IT týmu. Probíhají výběrová řízení, na jednotlivé pozice postupně budou nastupovat a zapracovávat se noví zaměstnanci. Stále je také otevřené výběrové řízení na manažera/ku velkých akcí.
Proběhlo výběrové řízení na novou pozici manažera pro oblast nemovitostí a od 1. 3. 2023 nastoupil Jan Mesl – Mýval, který nyní postupně přebírá související agendu.
Provedli jsme hodnocení kvality Kanceláře ústředí za rok 2022.
Na MŠMT jsme odevzdali vyúčtování Neinvestiční dotace 2022 Mimořádné dotace na energie 2022.
Byla otevřena nová dotační investiční výzva MŠMT na rekonstrukce kluboven a základen, ze strany ústředí aktuálně probíhají konzultace k jednotlivým projektovým záměrům a připravujeme pro zájemce metodické online setkání.
Proběhla kontrola MŠMT na Neinvestiční dotaci 2022 a Mimořádnou dotaci na energie 2022. O výsledku kontroly a doporučení ze strany MŠMT budeme informovat prostřednictvím článku na Křižovatce.. Děkujeme za spolupráci všem organizačním jednotkám, které byly osloveny k dodání dalších podkladů.
Připravili jsme a během března uspořádali seminář k programu ESO a Workshop přiznání k dani z příjmu.
Vydali jsme metodické články k zadávání Hospodářských výkazů do skautISu a k limitu pro registraci k DPH.
Výkonná rada projednala a Náčelnictvo na svém březnovém zasedání schválilo závěrečnou zprávu strategického tématu Hospodaření a kontrola.
Zpracovali jsme materiál k vyhodnocení fungování revizních komisí v organizaci, který v březnu projednalo Náčelnictvo. Dále probíhá osobní dotazování k revizní činnosti.
Vydali jsme metodické informace pro nové členy revizních komisí.
Rozeslali jsme Revizní střípky a publikovali metodický článek, jak správně zadávat role členů revizních komisí ve skautISu.
Na konci února bylo uzavřeno další kolo přijímání žádostí o podporu z Fondu nemovitostí, komise rozdělila dary ve výši 218 tisíc Kč a dala příslib půjček v celkové výši téměř 3 mil Kč. Příští termín pro podávání žádostí je 31. 5. 2023.
Stále probíhá naplňování projektu Podpora neformálního vzdělávání v Junáku (tzv. šablon). V roce 2022 se jednalo se např. o workshopy k družinovému systému (cca 600 účastníků), dva víkendové semináře odboru Skauting pro všechny, workshopy a semináře pořádané organizacemi Tereza a NaZemi (cca 70 účastníků).
Zpravodaj pro vzdělávání / br. Filip Hlavinka – Mukóki
Vydali jsme Směrnici ke vzdělávacím akcím na rok 2023.
Zveřejnili jsme článek o skautském vzdělávání v roce 2023. Jedná se o náhradu dřívější tištěné přílohy Skautingu (přehledu vzdělávacích akcí), připomenutí přihlašování na kurzy a přehledu kurzů v databázi.
V únoru proběhlo online setkání k podpoře zakládání nových kurzů.
Připravili jsme a na MŠMT odevzdali projekty k aktualizaci akreditací Zdravotník zotavovacích akcí a Kurz vodní turistiky.
Proběhla aktualizace nabídky Vzdělávání na klíč. V nabídce je aktuálně 54 workshopů a seminářů, zároveň ji využívá stále více středisek či akcí.
V druhé polovině února proběhl seminář OČK, kterého se zúčastnilo na 40 zájemců o získání kvalifikace.
V rámci práce na koncepci vzdělávání pro budoucnost jsme diskutovali uvažované změny vzdělávacího systému v Brně a Praze, kde proběhla prezenční konzultační setkání se vzdělavateli (otevřená i skautské veřejnosti). V polovině března jsme uskutečnili online setkání pro skautskou veřejnost. Na pozici koordinátora koncepce budoucnosti vzdělávání od ledna pracuje Radek Procyk – Maverick.
Prázdninová škola Lipnice uspořádala pro naše instruktorky a instruktory dva speciální kurzy. Řízení psychického rizika, Rituál jako specifický programový prostředek v zážitkové pedagogice.
Zpravodaj pro ICT a organizaci / br. Ondřej Peřina – Jerry
Na všech úrovních organizace proběhla a byla úspěšně uzavřena letošní registrace. Aktuálně má Junák – český skaut 76 650 členek a členů, základní přehled výsledků jsme shrnuli ve článku na Zpravodajství. Jednotkám jsme po celou dobu registrace poskytovali potřebnou podporu – v prosinci proběhlo online setkání k tématu, odpovídali jsme na dotazy na Skautfóru, prostřednictvím el. pošty i telefonicky. Děkujeme všem činovníkům u oddílů, středisek i VOJ, kteří se registraci věnovali.
Na březnové jednání Náčelnictva jsme připravili a předložili materiály související s Valným sněmem 2024. V návaznosti na projednání v NJ, rozhodla Výkonná rada o svolání XVII. valného sněmu na 15.-17. března 2024 do Olomouce.
V IT týmu probíhají poměrně výrazné personální změny, které mají dopad aktuální kapacity. Proběhla výběrová řízení, s nástupem nových zaměstnanců postupně proběhne obměna v jak týmu podpory skautISu, v datatýmu, tak i na pozici koordinátora/ky online projektů.
Všechny OJ již mají zřízenou datovou schránku, státní a samosprávné instituce tak budou primárně komunikovat skrze ně. Všechny OJ nyní musí odevzdávat daňové přiznání elektronicky (s využitím právě datové schránky nebo portálu mojedane.cz). ID datové schránky je uloženo u všech OJ i ve skautISu.
K tématu vedli jsme k tomu dlouhodobou komunikační kampaň a na Křižovatce jsme ještě rozšířili a vylepšili sekci, která se datovým schránkám věnuje.
Na Křižovatce jsou doplněny nově a aktualizovaně informace k CzechPOINTu a zapisování do rejstříku. Během dubna nejen tuto sekci dále rozšíříme také o informace k blížícím se sněmům OJ.
Průběžně podporujeme v oblasti registrace, práce s daty, příp. organizačně-právních záležitostí týmy velkých akcí – Národního skautského jamboree, HelpDesku, Obroku 24 a dalších.
Postupně jsme vydali dvě nové verze skautISu (14.5 a 14.6), které přináší mnoho různých funkcí a vylepšení, více se je možné dočíst v nápovědě. Vedle táborových e-přihlášek (viz níže) jsme např. rozšířili jsme možnosti vyhledávání osob a jednotek o další varianty, provedli jsme úpravy v přidávání účastníků “nečlenů” na akce všeho druhu nebo modulu majetku a skladů.
Po několika měsících příprav a testování jsme na konci února spustili táborové e-přihlášky. K agendě je hotová kompletní podrobná nápověda, využívání e-přihlášek je zohledněno v metodických informacích na Křižovatce a vydali jsme hlavní článek do Zpravodajství.
Začátkem března proběhlo online setkání, kde jsme funkčnost e-přihlášek představili a odpovídali jsme na dotazy. O setkání byl velký zájem, zúčastnily se ho desítky činovníků.
Na Křižovatce jsme vylepšili a aktualizovali obsah související nejen s táborovými e-přihláškami, ale i obecně přihláškami do organizace, osobními údaji apod.
Zpravodajka pro dospělé / ses. Jana Jirasová – Prcek
Dobrovolnická personalistika
V rámci vzdělávání na klíč vedl odbor pro personalistiku semináře “Roveři nad zlato” v Lázních Bělohrad a Brně a seminář k mentoringu v Jihlavě.
Na Křižovatce jsme aktualizovali informace k refundovanému volnu a vydali článek k tématu jako odpovědi na nejčastější otázky.
Stále je možné využít nabídky Koučinku pro skauty, tedy konzultace s profesionálními kouči za zvýhodněnou cenu.
Na přelomu března a dubna proběhl ve Františkových Lázních HelpDesk 2023 – akce zaměřená na podporu střediskových týmů. Účastníci si měli možnost vybrat z pestré nabídky tematických přednášek a workshopů, zapojili se do prvních strategických besed, střediskové týmy spolu s patrony řešili specifické problémy svých středisek. Děkujeme přípravném týmu za skvěle připravenou a vydařenou akci. Chcete hostit HelpDesk v roce 2025? Ozvěte na e-mail lide@skaut.cz, rádi odpovíme na vaše otázky.
Podporujeme dobrou praxi krajských (okresních) rad v pořádání regionálních setkání vedoucích.
Bezpečný skauting
Výkonná rada v návaznosti na výstupy prosincového Náčelnictva schválila finální znění Kodexu jednání dospělých. Publikace k uvedení Kodexu jednání dospělých byla přílohou únorového čísla časopisů Skautský svět, Skauting a Roverský kmen. O publikaci Kodexu jsme zároveň informovali v článku na Zpravodajství.
Připravili jsme závěrečnou zprávu strategického tématu Ochrana a bezpečí dětí, kterou následně schválilo Náčelnictvo na svém březnovém zasedání.
Zajišťujeme provoz Skautské krizové linky a běží činnost Poradny pro skautské vedoucí, kde odpovídáme na dotazy týkající psychického, fyzického i sexuálního bezpečí, specifických potřeb mladších členů, vedení oddílu či výchovy.
V březnu proběhl v Nymburce pilotní kurz Základů krizové intervence pro skautské vedoucí, kapacita kurzu byla naplněna. Na podzim počítáme s opakováním.
Spolupracujeme s týmem Národního skautského jamboree v oblasti bezpečí a připravujeme službu Uši pro duši (obdoba Listening Ear na CEJ).
Přidali jsme do sekce prevence alkoholu na skautských akcích na Křižovatce heslo “výchova a alkohol?” shrnující hlavní informace k souvislostem výchovy a přítomnosti alkoholu na akcích a k němu upozorňující článek na Zpravodajství a skautských sociálních sítích.
Podpora výchovných zpravodajů
Vzhledem k vytrvalému zájmu vedoucích pokračujeme v organizování online “výchovných poraden”, které probíhají každou 1. středu v měsíci.
Bylo zahájeno přihlašování na Setkání výchovných zpravodajů, které proběhne v září letošního roku.
Prostřednictvím článku na Zpravodajství jsme připomněli termín pro dokončení hodnocení kvality z rok 2022 a možnost využití Semaforu pro oddíly.
Zpravodaj pro zahraničí a velké akce / br. Vojtěch Olbrecht – Fišer
Probíhají intenzivní přípravy na Národního skautského jamboree, které proběhne začátkem května. Výkonná rada se s týmem pravidelně setkává a ve spolupráci s Kanceláří ústředí poskytuje akci podporu. NSJ se zúčastní na 5000 skautů a skautek s vedoucími a 500 členek a členů servis týmu. Na akci se je možné stále přihlásit do servis týmu.
Pokračuje příprava kontingentu na Světové skautské jamboree, koncem března proběhlo v Brně setkání všech členek a členů kontingentu.
Výkonná rada uzavřela výběrové řízení na Obrok 2024 a jmenovala Martina Fischera – Otazníka a Elišku Jonášovou – Kelišku vedoucími akce.
Výkonná rada uzavřela výběrové řízení na kontingent na Roverway 2024 a jmenovala Kristýnu Jelínkovou – Leelu vedoucí kontingentu.
Výkonná rada uzavřela výběrové řízení na kontingent na MOOT 2025 a jmenovala Davida Urbana – Ňufa vedoucím kontingentu.
Připravili jsme závěrečnou zprávu strategického tématu Mezinárodní skauting pro mladší členy, kterou následně projednalo a schválilo Náčelnictvo.
V lednu proběhlo víkendové setkání VRJ se zástupci Slovenského skautingu na Kaprálově mlýně.
Na pozici asistentky zahraničí nastoupila od od ledna Anežka Brhlíková – Žáža.
Zpravodaj pro strategii / br. Marek Baláš – Čiča
V rámci pracovní skupiny NJ pro strategii jsem se podílel na zpracování výstupů analytické fáze Strategie 2030, vytvoření návrhu širšího okruhu témat pro diskuzi v organizaci a souvisejích metodických a podpůrných materiálů.
Výkonná rada projednala a připomínkovala návrh širšího okruhu témat, z nichž mj. na základě výstupů ze strategických besed, které budou v organizaci probíhat v dubnu až srpnu, Náčelnictvo vybere 2-7 témat Strategie 2030.