Během školního roku se družiny schází sami, všichni v nich mají možnost participovat na tom, co družina dělá bez velkých zásahů vedoucích. Snažíme se podpořit partu, spolupráci, postupné přebírání zodpovědnosti a samostatnost skrze družinový systém. Proč se tohle na táboře vytratí? Družiny se stanou konzumenty programu připraveného vedoucími, aniž by se podílely na chodu tábora. Ze sond k táborům vyplynulo, že téměř čtvrtina skautů a skautek se vůbec nepodílí na stavbě a bourání tábora. Ale taky třeba, že skauti a skautky na táboře vedou vlastní program jen výjimečně.
Kde máme příležitost to změnit?
Pro skauty a skautky je silným nástrojem rozvoje parta a vrstevníci. Chtějí realizovat své nápady a dostávat prostor. Dejme jim ho. Nechte je rozhodovat o tom, co se na táboře bude dít a postupně je učit odpovědnosti za sebe a svá rozhodnutí. Můžete vybrat volné bloky, kam si družiny sami předem nebo až na táboře naplánují, co chtějí dělat. Nechte je vybrat, jaký sport se chtějí naučit nebo jaký typ rukodělky chtějí vyzkoušet.
Na táboře je taky hodně činností, které máme tendenci dělat my dospělí, protože je to rychlejší, snazší a možná kvalitnější. Kluci a holky se je ale taky potřebují naučit a zažít. Potřebují prostor, aby jednou byli taky zkušení vedoucí jako my, ale také aby si dokázali poradit v běžném životě. Na táboře máme jedinečnou příležitost je vše učit prakticky. Jak se nejlépe naučit stavět teepee nebo podsadový stan? No přece když si stavím to, co poté používám. Nebaví je táborové vaření? A není to tím, že je to nenecháme dělat celé samotné a nenecháme je rozhodnout, co budou vařit a nezažijí si celý proces?
Možná si říkáš, že ale mají být na programu. No a není program i to vaření, stavění nebo dělání dřeva? Vždyť se tím naučí možná mnohem víc, než při bojovce v lese. Hledejme a přemýšlejme nad tím, jak běžnými věcmi předat tak důležité kompetence jako je samostatnost, zodpovědnost a schopnost spolupracovat.
Jak to uděláš letos u sebe v oddíle?
Kde najdu inspiraci, jak podpořit samostatnost?
Ve stezkách a odborkách. Jak? Mrkni na tento článek. Pro družiny a rádce a rádkyně je tu nový Rádcovský zápisník 2.0. Jak ho využít na táboře se můžeš dočíst v tomto článku.
Ywen – Eliška Omelková
koordinátorka programových projektů