Ústřední lesní škola 2024: Výzva k nalezení vize skautského vzdělávání a proměně vzdělávacího systému

Skautské vzdělávání čeká velká změna. Ústřední lesní škola (ÚLŠ) v Hradci Králové odstartovala diskusi o potřebě zjednodušení a vylepšení systému. Cílem je dostupnější a atraktivnější vzdělávání pro vedoucí oddílů, které reflektuje potřeby skautů a skautek. V roce 2025 vznikne vize skautského vzdělávání, na které se bude podílet široká skautská veřejnost.

Ústřední lesní škola (ÚLŠ) proběhla 22.-23. listopadu 2024 v Hradci Králové. Toto celostátní setkání skautských vzdělavatelek a vzdělavatelů přineslo řadu podnětů pro skautské vzdělávání. A to díky konferenčním příspěvkům samotných vzdělavatelů, díky pozvaným inspirativním řečníkům z neskautského prostředí, pilotnímu setkání pro mentory OČK nebo i jiným programům.

Na ÚLŠ byla opakovaně prezentována a zdůvodněna potřeba výraznějších změn v systému skautského vzdělávání. O potřebě změn se mluví už několik let a řada změn již také proběhla. K těm nejvýznamnějším patří opatření propsaná do novel Organizačního řádu a Řádu pro vzdělávání, které začaly platit v letošním roce. Změny, které byly doposud schváleny, ve skutečnosti představují jen dílčí úpravy a nikoli potřebnou systémovou změnu.

Systémová změna je potřeba z několika důvodů. V kvalifikačním vzdělávání, které je nutné pro vedení oddílů, stále chybí dostatečná účastnická kapacita. To znamená, že na čekatelských a vůdcovských kurzech pořád není dost míst pro všechny zájemce. A to i přes fakt, že v posledních letech vznikla řada nových (převážně čekatelských) kurzů. Stále jde o stovky zájemců, kteří se na kurzy nedostanou a můžou tím být demotivováni pro své další činovnické působení v organizaci.

Zkušenosti s nově realizovanými zkouškami bez kurzu (alternativě ke klasickému kurzovému vzdělávání) také ukazují několik problematických aspektů. Zájem o tento způsob získávání kvalifikace není velký a kapacity vypsaných zkoušek se obtížně naplňují. Zároveň je zjevné, že objem toho, co se pro vůdcovskou zkoušku ověřuje, je až příliš velký.

Dosud se nedaří ve větší míře získávat OČK, kvalifikace potřebné pro realizaci zejména vůdcovského vzdělávání. Tomu má napomoci nově zaváděný mentoring (ale ten se teprve rozbíhá).

Systém skautského vzdělávání se leckomu jeví jako složitý. 

Další perspektivu, ze které nahlížíme potřebu změn v našem vzdělávání, doplňuje kvalitativní sociologické šetření zaměřené na dospívající a mladé dospělé skauty a skautky na Obroku 2024. Předběžné výsledky ukazují, že přesto, že mají ke skautingu vřelý vztah, nechtějí se stávat vedoucími oddílů a někdy nemají odpovídající informace o tom, co funkce vedoucího oddílu obnáší a ani o potřebné informace o skautském vzdělávání.

Systémová změna se jeví jako nezbytná, pokud chceme, aby skautské vzdělávání bylo užitečné, dostupné a také žádané, a aby připravovalo dostatek vedoucích.

Odbor pro vzdělávání už delší dobu promýšlí možnosti, jak změnu provést při zachování kvality, a shromažďuje k tomu řadu podnětů.

Z těchto podnětů bude nutné brzy vybrat vhodnou a proveditelnou koncepci. Protože víme, že shoda nad takovou koncepcí se nebude získávat snadno, chceme rozhodování o budoucí podobě skautského vzdělávání opřít o vizi.

Od vize skautského vzdělávání očekáváme, že pojmenuje: 

  • úlohu vzdělávání v organizaci,
  • principy, na kterých máme stavět,
  • pilíře, které v něm mají figurovat,
  • odpovědi na to, jaké má vzdělávání být.

Jsme přesvědčeni, že vize vzdělávání ma reflektovat potřeby celého Junáka - českého skauta, že se na jejím hledání mají podílet nejen vzdělavatelky a vzdělavatelé, ale pokud možno široké spektrum činovnic a činovníků. 

Vize má být pokud možno stručná.

Předpokládané kroky směřující ke vzniku vize:

  • Dokončení sociologických  průzkumů, kterými doplňujeme podněty z datových analýz. 
  • Sběr pohledů na současné skautské vzdělávání na velkých skautských setkáních - mj. už proběhl na Elixíru a ÚLŠ.
  • ÚLŠ 2024 pracovala na formulování “těžkých otázek vzdělávání”, tj. takových, s jakými se má vize vypořádat. Do konce roku 2024 je k dispozici dokument s otázkami, které vznikly na ULŠ. Kdokoliv může přidat (formou komentáře) návrh na další otázky, které si máme při tvorbě vize položit.
  • Odbor pro vzdělávání spolu s Pracovní skupinou Náčelnictva pro vzdělávání navrhnou pracovní verzi vize.
  • K prodiskutování problematických témat proběhne online setkání vzdělavatelů. 
  • Pracovní verze vize bude otevřena širokému připomínkování skautskou veřejností. Odhadujeme, že to bude na jaře 2025.
  • Svoláme víkendové setkání pro intenzivní práci nad vznikající vizí. Na tomto víkendu by měli být nejen zkušení vzdělavatelé, ale také mladší zástupci kurzů a zástupci jednotek, kteří se na vzdělávání přímo nepodílí. Pokud budou zřejmé zásadní směry, ke kterým bude vize směřovat, využijeme toto setkání také k připomínkování možných konkrétních změn, které by mohly vizi naplňovat. Víkendové setkání předpokládáme do letních prázdnin 2025.
  • Pokročilou podobu vize bude připomínkovat Výkonná rada a Náčelnictvo.
  • Poslední připomínkování vize proběhne v souvislosti s ÚLŠ 2025 (21. - 23. listopadu 2025). Po té bude vize předložena Výkonné radě a Náčelnictvu ke schválení.

Předpokládáme tedy, že tvorba vize zabere rok 2025, ale že už v jeho průběhu se začneme bavit také o konkrétní budoucí podobě vzdělávání. V roce 2026 budeme pilotovat některé nové formáty. V roce 2027 zahájíme přechodné období, kdy vedle stávajících vzdělávacích akcí budou realizované vzdělávací projekty v nové podobě.

Směřujeme k tomu, že budoucí podoba vzdělávání povede ke zjednodušení procesu pro získání kvalifikace k vedení oddílu, ale přitom zachová dobrou kvalitu přípravy a také podpory pro takovou službu. Předpokládáme, že budoucí vzdělávání bude více využívat moderních forem a přístupů (včetně distančního a individuálního vzdělávání),  ale přitom neztratí zásadní přínos v podobě mezilidských setkání.

O posunech ve vzdělávání budeme průběžně informovat.

Je zřejmé, že nás čeká změna významná a že rozhodování o ní nebude snadné. Je to ale změna nezbytná a její odkládání by znamenalo, že problémy stávajícího systému se mohou kumulovat.

Filip Hlavinka - Mukóki
zpravodaj VRJ pro vzdělávání