Jsou podle tebe starší nováčci něčím jiní než ti malí ve věku světlušek?
Zároveň si myslím, že jich nepřichází tolik, protože jsou větší a zájmy už mají. Myslím si, že pokud přijdou na skauta, dokážou se mnohem rychleji zorientovat a zařadit než světlušky nebo vlčata. Samozřejmě je vždycky musíme seznámit se základy, ale netrvá to tak dlouho jako u malých. Nakonec je třeba dobré je mít, protože mají kolikrát zájem se starat o menší děti (což tedy i skauti, co jsou ve skautu déle, ale nováčci jsou většinou nadšenější a ne tak unavení) a můžou přichystat nějaký program. Taky můžou do družiny něco nového přinést a ostatní to naučit.
Co bys poradila ostatním družinám: Na co si mají dát pozor, aby jim nováčci zas neutekli?
Čočka: Myslím si, že je potřeba si dát velký pozor na to, aby se necítili neznale, nebo jako že tam nepatří. Proto bych do programů třeba ze začátku zařazovala programy, kterým budou rozumět (začala bych s liščí smyčkou, ne s uzly používanými na vázané stavby) a nechala i ostatní skauty, aby je to zkusili naučit. Bylo by asi dobré, kdyby se ostatní členové družiny nechovali k nováčkům ošklivě, když jim něco nejde. Měly jsme holku, která se ze začátku moc neorientovala a déle jí trvalo než pochopila věci, co ostatní uměly hned, tak jsem se s ní sešla mimo schůzku a pokusila se ji to naučit. Potom, co se dostala na úroveň, kdy už něco uměla, měla mnohem větší chuť se učit nové věci a trvalo jí to podobně dlouho jako všem ostatním. Myslím, že je potřeba projevit, že o nováčka máte zájem a nechcete ho ztratit.
Potom je tu taky taková drobnost, možná ne moc podstatná, ale u nás se to stalo. Když se sdělují zážitky z dob, kdy nováček ještě nechodil, je potřeba si dát pozor na to, jestli mu u toho není nepříjemně. Může se cítit, jako že do družiny nepatří právě protože tohle nezažil. Takže bych dávala větší důraz na to, že takových zážitků bude ještě spoustu a on se jich účastní.
A co s tím vedoucí?
Čočka v rozhovoru zmínila několik důležitých věcí, které se mohou hodit i vašim rádcům a rádkyním. Rozmyslete společně s nimi konkrétní aktivity, informace, které mohou pomoci nováčkovi, aby se cítil/a v družině dobře.
- Jaký vhodný program zařadit na první družinové schůzky?
- Co bude první věc, kterou se na družinovkách naučí?
- V čem bude dobré jim ze začátku pomoci?
- Jak jim dát najevo, že o ně máte opravdu zájem?
- Jak je zapojit do konverzací o zážitcích, které nezažil/a tak, aby je nalákaly, ale necítili se vyřazení?
A dohodnout se je třeba i na dalších věcech:
- Kdo a jak se spojí s rodiči nováčků a předá jim všechny potřebné informace?
- Do jaké družiny by nováčci vlastně měli přijít? Mají někde už své kamarády? Nenecháme je navštívit více družinovek, ať se rozhodnou, která parta jim víc sedí?
- Nejsou mezi nováčky taky ukrajinské holky a kluci? Kdyby ano, připomeňte rádcům a rádkyním podporu, kterou najdete na skaut.cz/ukrajina, hlavně metodika k integraci by se mohla hodit, nebo komunikační karty.
Další tipy na aktivity najdou rádci a rádkyně v Rádcovském zápisníku v kapitole O skautské stezce pro rádce a rádkyně. Na oddílové radě si je můžete společně projít, zatrhnout ty, co chtějí rádci a rádkyně vyzkoušet, a vymyslet společně další.
Sledujte nás proto i příští pondělí na naší další Družinovce pro vedoucí!
Pavla Sýkorová – Gymi
koordinátorka programových projektů
Barbora Tichavová – Rozárka
místostarostka a zpravodajka pro program