S čím se při letních dobrodružstvích můžeme setkat?
- Vážný úraz (pád z výšky, úraz hlavy, vážné popáleniny, zlomeniny)
- Tonutí
- Bouřka, silný vítr v kombinaci s oslabenými lesy
- Rozvodněný potok po přívalovém dešti
- Lesní požár, vznícený olej na kamnech
- Drobnější problémy - úpal a úžeh, pád z kola, drobnější popáleniny, sečné a řezné rány
- Silná alergická reakce na bodnutí hmyzem
- Ztracené dítě, neohlášený odchod z tábora
Jak bychom se měli připravit?
- Promyslet si, jak zmíněné i další krizové situace vznikají - jaké jsou jejich příčiny.
- Promyslet si, jak bychom danou krizovou situaci řešili.
- Připravit si krizový plán (na Křižovatce najdete příklady krizových plánů tábora a vzdělávací akce).
- Doplnit si informace v místech, kde tápeme - např. během promýšlení plánu zjistíme, že nevíme, jak bychom postupovali.
- Věnovat se prevenci, odstranit nebo minimalizovat možná rizika (např. nechat dostatek prostoru kolem kamen v kuchyni, stanovit pravidla pro pohyb v kuchyni, provést instruktáž k práci s táborovým nářadím)
Co nám pomůže krizovou situaci zvládnout lépe?
- Aplikace Záchranka nainstalovaná v mobilu
- Znalost nejbližší lékařské pohotovosti otevřené v každou denní i noční dobu, funkční auto a zastupitelnost řidičů.
- Číslo Skautské krizové linky (737 205 520) uložené v mobilu
- Číslo na střediskového vedoucího a další uložené v mobilu
Čísla na tísňové linky uložená v mobilu
- Pokud člověk volá na 112 z Androidu (od verze 2.3.7.) a je připojený na svého operátora (systém tedy není funkční při roamingu), do 25 sekund operátor ví přesnou polohu díky lokalizační sms.
- Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
- Číslo na starost(k)u nejbližší obce uložené v mobilu
- Fungující mobil :) (+powerbanka)
- Oznámení tábora předem na obci + hasičům (vědí o vás např. v případě bouřek a můžou dát vědět)
- Krizový lístek vytištěný/uložený v mobilu
- Hodí se vědět, kde se dají najít aktuální informace o počasí a výstrahách (mobilní aplikace, sociální sítě ČHMI nebo hasičského sboru v kraji)
Před každou částí programu bychom měli minimálně v hlavě provést analýzu rizik a vážná rizika ošetřit.
Příklad: Chystáte se vyrobit skluzavku z velké plachty a mýdlové vody. Na co se předem v duchu zeptáte?
Co udělat, aby člověk nevyletěl z dráhy?
Co udělat, aby nebyla rychlost příliš velká?
Co udělat, aby si nikdo nemohl zranit hlavu o kámen?
Jak vypadá konec dráhy - je dojezdová plocha bezpečná?
Co dělat v krizi?
- Důležité kroky a dobré rady najdeš na Křižovatce (Jak jednat v krizi) nebo v Krizovém lístku.
Další aktéři krizové situace
Rodiče
- Kontaktujte je a informujte o události.
- Mluvte otevřeně, sdělujte jen ověřené informace.
- Nabídněte případnou pomoc.
- Proberte společnou strategii vůči všem dalším institucím, organizacím.
- Poraďte se o případné terapii, poskytněte kontakty na odborníky.
- Rodiče ostatních dětí informujte o situaci a v budoucnu o dalším vývoji.
Domovské středisko
Nezapomeňte o vážnějších situacích informovat střediskového vedoucího, může vám dobře poradit, pomoci s řešením nebo najít potřebné kontakty či informace.
Novináři
- Média informujte pouze, pokud se na vás obrátí sama.
- Jmenujte osobu, která bude stále dostupná a jediná bude komunikovat s novináři, o této osobě by měli všichni vědět a případné dotazy na ni přesměrovat.
- Nepodlehněte panice, buďte věcní.
- Odpovídejte pravdivě ale stručně, nezatajujte fakta, vyhněte se popisu emocí a pocitů, nezabíhejte do detailů a nemluvite o totožnosti osob.
- Nebojte se asertivity: rozhovor je vždy možné odmítnout a odkázat na tiskovou mluvčí organizace Báru Trojak, tel.: 731 403 647.
Policie ČR
Jsou situace, kdy je naprosto na místě PČR zavolat - např. pokud máme problém z cizí osobou v tábořišti, která není ochotná respektovat naše výzvy k odchodu, nebo pokud hledáme ztracené dítě.
Pojišťovna
Všechny potřebné informace najdete v sekci Pojištění. Pokud není na místě události potřeba likvidátor, ve většině případů není potřeba pojišťovnu bezprostředně po události kontaktovat. Nezapomeňte ale pořídit důkladnou fotodokumentaci. Pokud si nevíte rady, můžete v pracovních dnech kontaktovat Ekonomické oddělení KÚJ na čísle +420 774 260 960.
Kde hledat další informace?
Silný vítr
https://www.hzscr.cz/clanek/pozor-na-silny-vitr-ci-vetrne-smrste.aspx
Lesní požáry
https://www.hzscr.cz/clanek/rady-obyvatelstvu-pozarni-prevence-lesni-pozary.aspx
Povodně
https://www.hzscr.cz/clanek/co-delat-kdyz-hrozi-povodne-241565.aspx
Příprava na prázdniny
https://www.hzscr.cz/clanek/bezpecne-na-prazdninach.aspx
https://www.hzscr.cz/clanek/rady-obyvatelstvu-integrovany-zachranny-system-linky-tisnoveho-volani.aspx
https://www.hzscr.cz/clanek/hasicske-desatero-pro-leto.aspx
Příručka Čekatelská zkouška
(dostupná na Křižovatce nebo ve skautských obchodech)
Organizace vodácké výpravy
https://casopis.skauting.cz/vodacka-vyprava-7666
Pojištění
Vše o úrazovém pojištění, pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu, pojištění majetku cestovním pojištění a pojištění managementu najdeš na:
https://krizovatka.skaut.cz/administrativa/pojisteni
Přečti si také článek Pojištění aneb na co nezapomenout před letními tábory.
V článku jsme se primárně věnovali fyzické bezpečnosti, stejně důležitá je ale ta psychická. Ke čtení doporučujeme zdroje na Křižovatce:
- Bezpečí dětí a Kodex jednání dospělých
- Laická psychologická první pomoc v krizové situaci
Krásné léto plné dobrých zážitků!
Bára Trojak, skautská tisková mluvčí
barbora.trojak@skaut.cz