Bezpečný skauting: vše, co si potřebujete zopakovat před létem

Zažít parádní dobrodružství s přáteli, zkoušet nové aktivity, být v přírodě, navštívit nová místa, testovat vlastní možnosti. To všechno nás pravděpodobně o prázdninách čeká - a všichni asi doufáme, že si dovezeme jen příjemné zážitky. Skauting s sebou ale nese i určitou míru rizika. Vedle skvělé táborové hry, jídelníčku nebo trasy puťáku je potřeba do plánování zařadit právě práci s rizikem a přípravu na krizové situace. Rádi vám s tím pomůžeme!

S čím se při letních dobrodružstvích můžeme setkat?

  • Vážný úraz (pád z výšky, úraz hlavy, vážné popáleniny, zlomeniny) 
  • Tonutí
  • Bouřka, silný vítr  v kombinaci s oslabenými lesy 
  • Rozvodněný potok po přívalovém dešti
  • Lesní požár, vznícený olej na kamnech 
  • Drobnější problémy - úpal a úžeh, pád z kola, drobnější popáleniny, sečné a řezné rány 
  • Silná alergická reakce na bodnutí hmyzem
  • Ztracené dítě, neohlášený odchod z tábora 

Jak bychom se měli připravit?

  • Promyslet si, jak zmíněné i další krizové situace vznikají - jaké jsou jejich příčiny.
  • Promyslet si, jak bychom danou krizovou situaci řešili.
  • Připravit si krizový plán (na Křižovatce najdete příklady krizových plánů tábora a vzdělávací akce).
  • Doplnit si informace v místech, kde tápeme - např. během promýšlení plánu zjistíme, že nevíme, jak bychom postupovali. 
  • Věnovat se prevenci, odstranit nebo minimalizovat možná rizika (např. nechat dostatek prostoru kolem kamen v kuchyni, stanovit pravidla pro pohyb v kuchyni, provést instruktáž k práci s táborovým nářadím)

Co nám pomůže krizovou situaci zvládnout lépe? 

  • Aplikace Záchranka nainstalovaná v mobilu
  • Znalost nejbližší lékařské pohotovosti otevřené v každou denní i noční dobu, funkční auto a zastupitelnost řidičů.
  • Číslo Skautské krizové linky (737 205 520) uložené v mobilu
  • Číslo na střediskového vedoucího a další uložené v mobilu 
  • Čísla na tísňové linky uložená v mobilu  

    • Pokud člověk volá na 112 z Androidu (od verze 2.3.7.) a je připojený na svého operátora (systém tedy není funkční při roamingu), do 25 sekund operátor ví přesnou polohu díky lokalizační sms.
    • Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
  • Číslo na starost(k)u  nejbližší obce uložené v mobilu 
  • Fungující mobil :) (+powerbanka) 
  • Oznámení tábora předem na obci + hasičům (vědí o vás např. v případě bouřek a můžou dát vědět) 
  • Krizový lístek vytištěný/uložený v mobilu
  • Hodí se vědět, kde se dají najít aktuální informace o počasí a výstrahách (mobilní aplikace, sociální sítě ČHMI nebo hasičského sboru v kraji) 

Před každou částí programu bychom měli minimálně v hlavě provést analýzu rizik a vážná rizika ošetřit. 
Příklad: Chystáte se vyrobit skluzavku z velké plachty a mýdlové vody. Na co se předem v duchu zeptáte?
Co udělat, aby člověk nevyletěl z dráhy?
Co udělat, aby nebyla rychlost příliš velká?
Co udělat, aby si nikdo nemohl zranit hlavu o kámen?
Jak vypadá konec dráhy - je dojezdová plocha bezpečná? 

Co dělat v krizi?

Další aktéři krizové situace 

  • Rodiče

    • Kontaktujte je a informujte o události.
    • Mluvte otevřeně, sdělujte jen ověřené informace.
    • Nabídněte případnou pomoc.
    • Proberte společnou strategii vůči všem dalším institucím, organizacím.
    • Poraďte se o případné terapii, poskytněte kontakty na odborníky.
    • Rodiče ostatních dětí informujte  o situaci a v budoucnu o dalším vývoji.
  • Domovské středisko

    Nezapomeňte o vážnějších situacích informovat střediskového vedoucího, může vám dobře poradit, pomoci s řešením nebo najít potřebné kontakty či informace. 

  • Novináři 

    • Média informujte pouze, pokud se na vás obrátí sama.
    • Jmenujte osobu, která bude stále dostupná a jediná bude komunikovat s novináři, o této osobě by měli všichni vědět a případné dotazy na ni přesměrovat.
    • Nepodlehněte panice, buďte věcní.
    • Odpovídejte pravdivě ale stručně, nezatajujte fakta, vyhněte se popisu emocí a pocitů, nezabíhejte do detailů a nemluvite o totožnosti osob.
    • Nebojte se asertivity: rozhovor je vždy možné odmítnout a odkázat na tiskovou mluvčí organizace Báru Trojak, tel.: 731 403 647.
  • Policie ČR

    Jsou situace, kdy je naprosto na místě PČR zavolat - např. pokud máme problém z cizí osobou v tábořišti, která není ochotná respektovat naše výzvy k odchodu, nebo pokud hledáme ztracené dítě.

  • Pojišťovna

    Všechny potřebné informace najdete v sekci Pojištění. Pokud není na místě události potřeba likvidátor, ve většině případů není potřeba pojišťovnu bezprostředně po události kontaktovat. Nezapomeňte ale pořídit důkladnou fotodokumentaci. Pokud si nevíte rady, můžete v pracovních dnech kontaktovat Ekonomické oddělení KÚJ na čísle +420 774 260 960.  

Kde hledat další informace?

Silný vítr
https://www.hzscr.cz/clanek/pozor-na-silny-vitr-ci-vetrne-smrste.aspx

Lesní požáry
https://www.hzscr.cz/clanek/rady-obyvatelstvu-pozarni-prevence-lesni-pozary.aspx

Povodně
https://www.hzscr.cz/clanek/co-delat-kdyz-hrozi-povodne-241565.aspx

Bouřky
https://www.hzscr.cz/clanek/jak-se-chovat-behem-bourky-a-jak-ochranit-obydli-pred-uderem-blesku.aspx

Příprava na prázdniny 
https://www.hzscr.cz/clanek/bezpecne-na-prazdninach.aspx

https://www.hzscr.cz/clanek/rady-obyvatelstvu-integrovany-zachranny-system-linky-tisnoveho-volani.aspx
https://www.hzscr.cz/clanek/hasicske-desatero-pro-leto.aspx

https://www.zachranny-kruh.cz

Příručka Čekatelská zkouška 

(dostupná na Křižovatce nebo ve skautských obchodech)

Organizace vodácké výpravy

https://casopis.skauting.cz/vodacka-vyprava-7666

Pojištění 
Vše o úrazovém pojištění, pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu, pojištění majetku cestovním pojištění a pojištění managementu najdeš na:
https://krizovatka.skaut.cz/administrativa/pojisteni
Přečti si také článek Pojištění aneb na co nezapomenout před letními tábory. 

V článku jsme se primárně věnovali fyzické bezpečnosti, stejně důležitá je ale ta psychická. Ke čtení doporučujeme zdroje na Křižovatce:

- Bezpečí dětí a Kodex jednání dospělých
- Laická psychologická první pomoc v krizové situaci

Krásné léto plné dobrých zážitků!

Bára Trojak, skautská tisková mluvčí 
barbora.trojak@skaut.cz