Ve skautském vzdělávání už nějakou dobu mluvíme o potřebě systémových změn.
Jedno z východisek k této potřebě představují opakované zprávy o kapacitách kvalifikačních akcí.
Součástí procesu změny je aktuální práce na formulování vize skautského vzdělávání. Tou se zabývala Ústřední lesní škola 2024, podněty k ní získáváme i při dalších příležitostech (třeba na Elixíru 2024). Pracují na ní Odbor pro vzdělávání a Pracovní skupina Náčelnictva pro vzdělávání, avšak plánujeme k tomuto tématu i pracovní setkání se zástupci kurzů a krajů.
Další podklady pro hledání budoucí podoby skautského vzdělávání přinášejí dva výzkumy z roku 2024. Oba výzkumy byly tzv. kvalitativní. To znamená, že jejich zjištění ukazují, jaké fenomény se ve zkoumaném kontextu objevují. Nevíme sice, jak jsou tyto fenomény časté (protože kvalitativní výzkumy nepopisují rozložení v populaci), ale považujeme za důležité vědět, že existují.
Na setkání roverů a rangers OBROK 2024 jsme prováděli sociologické šetření mezi potenciálními účastníky skautského vzdělávání a možnými budoucími vedoucími oddílů. Z tohoto výzkumu je čerstvě na Křižovatce zveřejněna obšírná zpráva. Mimo jiné poukazuje na obavy z odpovědnosti, která se pojí s funkcí vedoucího oddílu, na to, že roveři a rangers leckdy nemají relevantní informace o vzdělávacích kurzech, a že účast na kurzech je užitečná zejména v začátcích působení ve vedení oddílu (později může přínos kurzu pro účastníka klesat).
Díky spolupráci s Univerzitou Pardubice a nizozemskou organizací NAMLA pro nás malý výzkumný tým realizoval šetření zaměřené na motivaci mladých dospělých k působení v roli vedoucích oddílů. Tento výzkum poukázal na to, že kdo už jako vedoucí působí, má s tím pozitivní zkušenost. Ta se ale nepřenáší k těm, kdo vedoucími nejsou. Role vedoucích je některými respondenty vnímána jako zahlcující a nudná, zastrašující, nejasná. Zdá se, že pro získávání nových vedoucích by v budoucnu mohlo pomoci sdílení osobních příběhů vedoucích. Jinak mohou mít členové oddílů o vedení zkreslené představy. Nastavení tohoto výzkumu umožňuje, abychom z něj sdíleli pouze výslednou prezentaci. Ta zahrnuje i podněty k dalšímu přemýšlení.
Oba uvedené výzkumy poslouží jako jedny ze vstupů pro vytváření vize skautského vzdělávání.
Již proběhlo připomínkování výstupů z Ústřední lesní školy 2024 - připomínky dále zpracovávají Odbor pro vzdělávání a Pracovní skupina Náčelnictva pro vzdělávání do podoby pracovního návrhu vize. Přibližně na přelomu února a března 2025 otevřeme veřejné (pro celou organizaci) připomínkování tohoto pracovního návrhu. Uspořádáme k tomu i tematické online setkání se záznamem.
Před prázdninami pak plánujeme dvě prezenční setkání zástupců vzdělávacích kurzů a skautských krajů, kde budeme na vizi společně pracovat. O výstupech pracovních setkání budeme následně informovat ve Zpravodajství.
Filip Hlavinka - Mukóki
zpravodaj VRJ pro vzdělávání