S čím může zpravodaj pro personalistiku pomoct vedoucímu střediska?

Vedení střediska je týmová práce. Aby středisko fungovalo co nejlépe, potřebuje jeho vedoucí mít kolem sebe schopné lidi. Vedoucí má práci ve středisku koordinovat, nést střediskovou vizi a usnadňovat činnost oddílů pomocí svých prodloužených rukou – zpravodajů a dalších dobrovolníků. Jakou roli v tom hraje zpravodaj pro personalistiku?

Často ve střediscích máme zpravodaje výchovné, pro vzdělávání, pro RS, hospodáře, správce objektu a další. Kdo ale řeší péči o tým? Vedoucí střediska? Jeho zástupci? Tajemník? Podle údajů ve skautISu máme v celé organizaci pouze 3 střediskové zpravodaje pro personalistiku a jednoho na okrese. Kdo se stará o lidi ve zbývajících 481 střediscích? Ať takovému člověku říkáme jakkoli, je to důležitá osoba a může být s čistým srdcem jmenovaná do funkce zpravodaje pro personalistiku. 

Zásadnější je nicméně náplň této role. Často řešíme situace spojené s lidmi až ve chvíli, kdy nás pálí – např. vedoucí oddílu chce skončit, tak hledáme nástupce; nová mladší generace si nerozumí se starší generací a nemluví spolu; vypadl nám kuchař na tábor, tak rychle hledáme náhradníka; máme pořádat svojsíkáč a nejsou lidi; roveři nám mizí ani nevíme jak.

Když si ve středisku najdeme čas a budeme se zabývat skautskou personalistikou systematicky, dlouhodobě, podle stanovených priorit v souladu se střediskovou vizí a oddílovými plány, snáz budeme všechny zmíněné i další situace společně řešit a zvládat.

Vedoucí střediska se nemusí bát svěřit některé personalistické záležitosti zpravodaji či komukoli jinému. Veškerou náplň role a předané pravomoce se dají sepsat v dobrovolnické dohodě (na papíře, v e-mailu, na sdíleném disku...). Tak, aby se k tomu oba mohli společně průběžně vracet.

Podívej se na video, jak taková Žabka – zpravodajka pro personalistiku – může někomu pomoct :)

Zpravodaj pro personalistiku může vedoucímu střediska významně ulevit od práce a zajistit systematičtější péči o dobrovolníky. Může převzít nebo koordinovat následující úkoly:

  • organizování tmelících akcí/aktivit pro střediskový tým
  • vymýšlení forem poděkování pro konkrétní lidi a jejich ocenění
  • podporu vzniku společenství ve středisku (např. kluby Kmene dospělých, rodinný skauting, roverský kmen)
  • koordinaci přijímání nových činovníků a dobrovolníků, včetně zajištění uvítacích rituálů
  • koordinaci začleňování dospělých nováčků do chodu střediska a hledání jejich patronů
  • pomoc s uzavíráním a aktualizací dobrovolnických dohod
  • sledování, kdo a kdy plánuje končit ve své roli, a aktivní podporu při hledání nástupců
  • po dohodě a splnění podmínek GDPR může spravovat relevantní údaje v systému skautIS (např. přehled kvalifikací).
  • identifikaci a podporu motivace činovníků a dalších dobrovolníků střediska
  • vzdělávání týmu v personalistických tématech (např. komunikace, zpětná vazba, řešení konfliktů).
  • hlídání rovnováhy mezi vlastní činností RS a jejich zapojením do vedení - spolu s oddíly
  • spolupráce se zpravodaji pro vzdělávání a výchovu, aby se jejich činnosti doplňovaly
  • a mnoho dalšího

Množství svěřené práce se odvíjí od:

  • zkušeností možného zpravodaje, 
  • jeho zaměření a preferencí,
  • jeho vzdělání,
  • jeho přijetí ostatními činovníky a dobrovolníky

Jistě nebude cesta z ničeho nic na nového člověka některé z výše popsaných úkolů jen tak přehodit. Zejména v personálních otázkách je potřeba, aby daného člověka všichni znali a aby k němu měli důvěru. Postupným předáváním dílčích kompetencí se v budoucnu mohou uvolnit ruce vedoucímu střediska a zároveň bude dlouhodobě a systematičtěji o tým a jeho jednotlivce postaráno. Protože se někdo bude moci zaměřit pouze na tuhle jednu oblast.

Při delegování práce je dobré pamatovat na to, že vedoucí střediska sice nepřebírá odpovědnost za každý detail výsledku, ale je plně odpovědný za výběr správného a schopného člověka pro daný úkol (např. zkušenostmi, kvalifikací, rozumovými schopnostmi).

V nově aktualizované Příručce pro vedoucí střediska najdeš také další oblasti, které má vedoucí střediska zajistit. Vzdělávání nebude jediná překrývající se oblast, zpravodajové a další dobrovolníci o sobě musí vědět a vedoucí či zpravodaj pro personalistiku musí mít přehled, s kým jakou dohodu uzavřeli a kdo za co odpovídá.

Zní to docela dobře, že? Ale kde jakéhokoli zpravodaje vůbec hledat? Přečti si tipy zde.

Co všechno může zpravodaj pro personalistiku zaštiťovat najdeš také v těchto tipech pro činnost zpravodaje pro personalistiku

Může se zdát, že péče o tým se nedá delegovat. Když si ji však rozebereme na části viz výše, dá se s rozdělením pracovat, aniž by vedoucí např. ztratil autoritu nebo důvěru svého týmu. Určitě je žádoucí, aby se vedoucí na celé personální agendě podílel, podstatné je však slovo “podílel”, nikoliv aby na ni byl sám. 

Jsou v pořádku i modely, kdy v personálních otázkách pomáhají vedoucímu střediska jeho zástupci nebo jiní členové střediska. Např. volený člen střediskové rady si vezme pod svá křídla koordinaci teambuildingových aktivit, bývalý vedoucí se postará o vzdělávání nebo se odrostlý rover vrhne do zakládání klubu Kmene dospělých apod. 

Každý střediskový tým má jinou dynamiku, jiný počet činovníků a dalších dobrovolníků, jiné priority, jiné zázemí a jiné možnosti. 

Ale každý střediskový tým o sebe má pečovat a jeho členové mají cítit podporu – v tom může zpravodaj pro personalistiku významně pomoct.

A jak je to u vás? 

Kačka Slavíková
koordinátorka personalistických projektů