Cíl této německé firmy je jasný: vytvářet obalový materiál tak, aby nevznikal žádný nový plastový odpad. K roku 2025 se proto společnost zavázala, že obaly všech produktů budou 100 % recyklovatelné a budou vyrobeny čistě z recyklátu ze spotřebitelských plastů.
Co je na tomto slibu tak výjimečného? Čištění a zpracování spotřebitelského plastového odpadu je náročná disciplína a jeho využitelnost je tak omezená. Pro získávání čistého plastového granulátu v dostatečné kvalitě proto Werner & Mertz využívá přelomovou technologii vysokorychlostní laserové spektroskopie, kterou ve spolupráci s Werner & Mertz vyvinula společnost Unisensor.
Výsledky jsou jedinečné. Díky této inovativní technologii je společnost Werner & Mertz schopna vyrábět plastové obaly z recyklátu v takové kvalitě, která umožňuje jejich využití i pro kosmetiku, která podléhá přísným hygienickým standardům. Vzniklý PET granulát byl testován nezávislou společností a vyhodnocen jako bezpečný pro kontakt nejen s kosmetikou, ale i s potravinami.
Open Innovation – inovace otevřena všem
Díky této technologii společnost dosáhla až 80% podílu plastů ze spotřebitelských zdrojů ve svých plastových obalech a zde její cesta nekončí. Obalový materiál všech produktů je postupně sjednocován a vzniklé produkty jsou tak kompletně recyklovatelné, včetně etikety, která je potištěna netoxickým, vodou omyvatelným inkoustem. Aktuálně recyklovatelnost produktů napříč celým portfoliem dosahuje obdivuhodných 74,3 % (2021, New Plastics Economy 2021 Recycling Study).
V roce 2019 byla ekologická drogerie Frosch první značkou nabízející sprchové gely v obalech ze 100% recyklátu. Díky konceptu Open Innovation, kdy žádné své inovace na poli ekologie nepatentuje, se tak zasadila o rozšíření využívání recyklovaného obalového materiálu napříč celým kosmetickým odvětvím.
Proč není podíl recyklovaného plastu v obalech vyšší napříč všemi odvětvími, když svět disponuje těmito přelomovými technologiemi pro třídění plastového odpadu? „Recyklovatelnost obalů má smysl pouze tehdy, pokud lze recyklát kvalitně využít. V posledních letech se využití recyklátu v obalech příliš nezvýšilo, jak ukazují údaje v průzkumech. Bohužel, surová ropa, která se těší daňovým úlevám, je stále levnější než spotřebitelský recyklát, a proto mnoho společností nadále používá ve svých obalech primární plast. Dobrovolnými závazky několika málo společností nelze dosáhnout cílů v oblasti ochrany klimatu. Zde je zapotřebí opatření ze strany vlády," říká Reinhard Schneider, majitel společnosti Werner & Mertz.
Inovativní stand-up pouches z jednotného materiálu zaručují 100% recyklovatelnost použitého plastu ve vysoké kvalitě.
Za každé dva produkty vysadit strom!
Značka Frosch je aktivní i v rámci osvěty a komunikace se zákazníky, a to i u nás v České republice. Zákazníci ekologických produktů se zelenou žabkou Frosch přispívají každoročně k výsadbě tisíců nových stromků v oblasti Moravského krasu. Za každé dva produkty zakoupené u vybraných zákazníků nakoupila a zasadila firma Frosch novou sazenici. Doposud proběhly celkem dvě výsadby, v oblasti Moravského krasu v místech poškozených suchem a kůrovcem. Do akce byli vždy zapojeni také zaměstnanci, kteří během jednoho podzimního dne zasadili až 700 kusů sazenic buků. Výsadba, výběr ploch k osázení a všechny ostatní kroky firma konzultovala se zkušenými lesníky, kteří rozhodli kde a jaký druh stromku bude vysazen, aby byl co nejlépe podpořen místní ekosystém. Vybráno bylo osm druhů dřevin od javorů, modřínů, buků až po smrky. Na tyto výsadby naváží další, v každém cyklu přitom může být vysazeno až 30 000 sazenic. Projekt to není nahodilý. Značka Frosch každoročně usiluje o to, aby svými inovacemi přispěla k udržování životního prostředí. Rovněž je pro ni podstatné, aby její výrobky byly ekologické během celého životního cyklu. Zohledňuje ekologické principy při výběru surovin a volbě dodavatelů, při práci s energiemi, obaly až po to, aby byly všechny produkty snadno biologicky odbouratelné a obaly zcela recyklovatelné a produkty tak nezanechávaly žádnou ekologickou stopu. Projekt podpořil zhruba čtyři sta padesát malých vlastníků lesa v oblasti.
„Podobně jako si klade značka Frosch za cíl dlouhodobou udržitelnost po celém světě, vybírali jsme i pro Českou republiku takový projekt, který bude mít dopad ještě za desítky let. Než totiž vznikne nový vzrostlý les, trvá to zhruba 100 let. Nebylo tedy pochyb, že výsadbu nových stromků bylo nutno podpořit. Moravu jsme vybrali po důkladné konzultaci s odborníky. Byla a je jedním z regionů dlouhodobě nejvíce strádajících vlivem sucha, kůrovce a dalších parazitů,“ uvádí Markéta Terčová, obchodní a marketingová ředitelka společnosti Melitta ČR s.r.o., distributora značky Frosch pro český a slovenský trh. „Výsadbou nové sazeničky však práce nekončí. Nadále je potřeba je chránit před zvěří, jako jsou jeleni nebo daňci, kteří si obzvláště pochutnají na listnatých sazenicích. Tuto péči svěřujeme do rukou odborníků. Se sázením jsme ale neskončili. Další stromky zasadíme opět na podzim tohoto roku,“ dodává Markéta Terčová.
I ekologické výrobky mohou být účinné
A protože hrálo a hraje dřevo v tomto projektu „Zasaď strom se žabkou Frosch“ velkou roli, doporučuje značka Frosch účinného pomocníka i pro tento materiál. Rovněž ani při výrobě multifunkčního produktu Frosch Čistič na dřevo Frosch nezapomíná na jeho udržitelnou stránku. Pryskyřice v něm obsažená je získávána jako vedlejší produkt dřevozpracovatelského průmyslu, a to výhradně z Evropy. Obalový materiál je vyroben ze 100 % z recyklovaných plastů z odpadu domácností nasbíraného do žlutých kontejnerů. Čistič lze používat i jako intenzivní ošetření drobných ploch – stačí ho použít v nezředěné formě přímo na místo, které potřebujete ošetřit.
Odolné skvrny mizí, drobné škrábance se zacelují. To vše zahaleno do jemné, přírodní vůně. Frosch Čistič na dřevo napomáhá dřevěným povrchům uchovávat jejich půvab díky obsaženým složkám přírodního původu jako jsou extrakty z borovice. Podporuje přirozenou výměnu vláhy mezi ovzduším a dřevěnou plochou, což udržuje povrch vyživený, hydratovaný a pružný. Zabraňuje tak vzniku prasklin a vysušování dřeva. Je účinný, ekologický a krásně voní.
Přestože značka Frosch nikdy neměla v České republice masivní reklamní kampaně, na otázku: „Jakou značku ekologických čističů znáte“, označili spotřebitelé Frosch na prvním místě. Je to jasný důkaz, že dobrá zkušenost s výrobky se zelenou žabkou na obale tomuto aspektu velice napomáhá. Zákazníci jí důvěřují. Přestože je složení výrobků výhradně na přírodní bázi, účinně funguje. Velkou výhodou pro všechny spotřebitele je, že používáním výrobků Frosch nemusí měnit svoje zažité návyky při úklidu, jen je bude hřát pocit z dobře odvedené práce a zodpovědného přístupu k životnímu prostředí. A tato vzájemně výhodná spolupráce nese svoje ovoce.
Značka Frosch každoročně obhajuje certifikaci EMAS, kterou společnost poprvé získala již v roce 2003. EMAS je přitom jedna z nejvyšších a nejkomplexnějších evropských certifikací týkající se ekologie a ochrany životního prostředí, které předchází důkladný audit.