Junák – český skaut nebude usilovat o další prodloužení akreditací MŠMT pro zdravotnické a vodácké kurzy. Vysvětlujeme důvody

Na základě změny zákona MŠMT přestalo udělovat akreditace průběžného vzdělávání DVPP, což byl program, kde měl Junák – český skaut dlouhodobě akreditované některé zdravotnické a vodácké kurzy. Platnost těchto akreditací nám končí 28. února 2025.

Kancelář ústředí se snažila najít dostupnou a vhodnou náhradu těchto akreditací, ale po konzultacích s MŠMT, ČRDM, Hlavním kapitanátem vodních skautů a Zdravotním odborem se VRJ na svém zasedání 16. října 2024 rozhodla, že Junák – český skaut se o alternativu k těmto akreditacím nebude ucházet.

Hlavním důvodem rozhodnutí bylo, že se vyžadované podmínky pro akreditaci zdravotnických a vodáckých kurzů nepotkávají s realitou vzdělávání v organizaci naší velikosti.

Například u zdravotnického kurzu:

  • Do akreditačního projektu je nutné napsat zkušební komisi, která musí být přítomna u všech závěrečných zkoušek (i když nemusí být přítomna u realizovaných kurzů). Jde o právě 3 konkrétní osoby, z nichž jedna je statutár organizace.  

    Proč je to problém: V našem dnešním nastavení stačí na vedení kurzu jeden garant. Statutár organizace – starosta jistě nebude u všech kurzů, které pořádáme, zrovna tak ani další členové trojčlenné zkušební komise.

  • Opravnou zkoušku musíme, v případě zájmu uchazeče, uspořádat nejpozději do 30 dnů. Obdobně musíme uspořádat do 30 dnů náhradní zkoušku pro toho uchazeče, který se do 3 dnů po skončení výuky ze zkoušky řádně omluví.

    Proč je to problém: V dnešním nastavení nejsme povinni vypisovat opravné termíny – můžeme rovnou vyhodnotit některého z účastníků jako nevhodného (dle článku 47 řádu pro vzdělávání). Povinnost vypisovat opravné termíny znamená větší časovou zátěž pro garanty. Navíc zde je povinnost vypsat opravný termín do 30 dnů. Tedy ne až při dalším plánovaném termínu zdravotnického kurzu.

  • Do žádosti o akreditaci musíme uvést přesnou adresu prostorů, kde bude probíhat výuka. Prostory by měly být určeny k výuce (nikoliv k jinému účelu, např. jako kanceláře). Toto je nutné dokládat u teoretické i praktické výuky (praxe). Prostory by měly být sjednány na celou dobu platnosti akreditace. U vlastních prostor je potřeba přiložit kopii výpisu z katastru nemovitostí. V případě pronajímaných prostorů je potřeba přiložit příslib nebo kopii smlouvy o pronájmu vyučovacích prostor.

    Proč je to problém: V dnešním nastavení se kurzy nahlašují až v průběhu roku, kdy jsou realizované. Předem nevíme, kolik kurzů se bude pořádat a už vůbec ne, v jakých prostorách. Dokládání kopie z katastru nebo smlouvy je další nová administrativní zátěž pro kurzy i pronajímatele. 


Například u vodáckého kurzu:

  • Musíme ke zkoušce přijmout jakéhokoliv dospělého žadatele s ukončeným základním vzděláním (jinak ho naopak přijmout nemůžeme), což reálně znamená poslat mu pozvánku do 21 dnů od jeho žádosti a pak zkoušku do 3 měsíců (není-li dohodnuto jinak) od jeho žádosti uskutečnit(případně jen v tom časovém období, které stanovuje standard programu). 2 dny před zkouškou se může uchazeč o zkoušku písemně omluvit a my mu pak musíme do 6 týdnů připravit náhradní termín. Takto bychom museli reagovat i na zájemce, kteří nejsou členy Junáka – českého skauta.

    Proč je to problém: Uchazeči se mohou hlásit kdykoli, tedy i tehdy, když není vypsán žádný termín. Naopak organizace by byla povinna vypsat termín na základě přihlášení se jakéhokoli uchazeče. Také bychom byli povinni vypisovat takový termín i zájemcům, kteří by vůbec nebyli členy organizace. Stanovené lhůty nedávají prostor pro přihlašování zájemců, kteří by následně čekali, až jich bude víc, aby se zkouška nepořádala pro několik málo osob.


Na druhou stranu, a to je potřeba zdůraznit, nic nám nebrání dále pořádat zdravotnické a vodácké kurzy, jak jsme byli zvyklí – žádná legislativa totiž nevyžaduje, aby byly zdravotnické či vodácké kurzy Junáka - českého skauta akreditované.

I nadále budeme uznávat zdravotnické kurzy od jiných organizací, které budou mít akreditaci. V případě, že by v budoucnu některé renomované organizace o akreditaci přišly, budeme zvažovat podmínky jejich uznávání. 

Pro organizační jednotky, které využívají pro zdravotnické kurzy externí lektory s akreditací, se také nic nemění (mohou je pořádat za předpokladu, že tito lektoři budou mít platnou akreditaci a kurz bude probíhat v souladu s akreditačními podmínkami a s interními pravidly naší organizace).


Michal Peroutka – Pérák
koordinátor vzdělávání