Uspořádat Elixír 2024 nebo Navigamus 2025. Je to výzva právě pro tvoje středisko nebo tým?

Elixír je akce, která pravidelně vlévá novou energii a inspiraci pro vedení oddílu do žil několika stovkám vedoucích. Navigamus je setkání vodních skautů a skautek, kde jich najednou můžeš potkat i 1400. Pro obě akce nyní hledáme pořadatele. Znáš někoho, pro koho je tahle výzva? Rozšiř ji!

Hledáme týmy, které mají chuť být u toho a pomůžou nám připravit Elixír 2024 nebo Navigamus 2025! Níže se o každé akci dozvíš více:

Elixír 2024

Co vám může organizace Elixíru 2024 přinést?

Elixír je celostátní setkání vedoucích oddílů a všech co u oddílů působí. Buďte u toho a pomozte tomu se svým týmem! Podpoříte vedoucí v práci v jejich oddílech, seznámíte se s novými lidmi a ostatní seznámíte s místem, kde žijete. Posílíte své komunikační a manažerské dovednosti. Máte jedinečnou příležitost vyzkoušet si spolupráci vašeho týmu. Pořádání akce pro několik set účastníků se bude jistě vyjímat ve vašich profesních životopisech (schopnost práce v týmu, řízení a vedení lidí, samostatnost a spolehlivost).

Termín akce

podzim 2024

Zadání Elixíru 2024

Specifikum Elixíru je, že z velké části tvoří jeho program ústředí naší organizace. Od zpravodajky Výkonné rady až po všechny pestré odbory a pracovní skupiny. Spolupráce na programu tak může mít různou podobu: Organizátoři mohou program řídit sami na základě cílů akce (viz níže) a zadání, nebo mohou využít koordinační kapacity ústředí a zajistit pouze zázemí a doprovodný program. Mezi oběma variantami je také možné hledat cestu “někde mezi” ve spolupráci s programovým týmem ústředí. Vždy záleží na konkrétní domluvě mezi námi. Mohou také počítat s podporou ústředí ve věci registrace na akci, s hospodařením a při propagaci akce. Všechny podrobnosti jsou v zadání.

Požadavky na tým

O celostátní akci elixírovského rozsahu se obvykle stará 5ti až 10ti členný organizační tým, který si mezi své členy rozdělí kompetence. Vedoucí týmu by měl mít slušné manažerské dovednosti, měl by umět efektivně komunikovat a měl by být schopen reagovat na podněty bez zbytečných prodlev. V průběhu konání akce se pak na organizaci podílí několik desítek servisáků, kteří se starají o registraci, zajištění míst na programy apod. Ty může mít organizátor buď z vlastních řad, nebo se přihlašují v rámci registraci na akci do servistýmu. 

Od organizačního týmu se zejména očekává, že zajistí hladký průběh akce, tedy přihlašování účastníků a péči o ně, ubytování, prostory pro akci, stravování v průběhu akce, péče o lektory, komunikaci a alespoň část programu (doprovodný, bonusový aj.). 

Cíle Elixíru

Obecné cíle akce:

Podpořit rozvoj kompetencí pro vedení oddílů:

  • Účastníci si odvezou nové dovednosti popř. znalosti, které mohou využít ve své oddílové praxi a které jim pomohou zvýšit kvalitu skautské činnosti.
  • Účastníci chápou/​rozumějí tomu, jak jsou jejich nabyté dovednosti a znalosti provázány se skautskou výchovnou metodou.
  • Účastníci si v rámci programů vyzkoušejí práci se skautskými výchovnými nástroji.

Výměna zkušeností:

  • Účastníci mají možnost sdílet zkušenosti a inspirovat se tak navzájem pro vedení svého oddílu i pro osobní rozvoj. 

Motivace a podpora účastníků:

  • Skrze sdílení zkušeností, společné zážitky a setkání s širší skautskou komunitou mají účastníci možnost dobít baterky a věnovat se sami sobě. Akce je tak podporou a poděkováním za jejich dobrovolnickou práci v oddílech.

Poznání nového prostředí a lidí:

  • Účastníci se blíže seznámí s ostatními účastníky.
  • Účastníci se seznámí s možným budoucím cílem výprav jejich oddílů.

Cíle Elixíru 2024:

Účastníci a účastnice Elixíru 24:

  • díky hlubšímu porozumění skautské výchovné metodě si z nabízených tipů do oddílu vyberou takové, které právě jejich oddílu přinesou největší užitek.
  • si odváží praktické tipy, jak posílit družinový systém v oddíle, především vedoucí skautů a skautek pak jak pracovat s rádci a rádkyněmi
  • mají základní informace o revidovaném roverském programu. Ti, kteří rovery a rangers provázejí, si odváží praktické tipy, jak zapojit revidovaný roverský program do roverské činnosti.
  • získají podporu pro vedení oddílové rady jako týmu, především pak jak spolupracovat v širších týmech, delegovat úkoly, vzájemně se od sebe učit, jak krátkodobě a dlouhodobě plánovat
  • si odváží praktické tipy do oddílové činnosti k tématu environmentálních výzev
  • získají tipy, jak podporovat bezpečnou atmosféru v oddílech a jak si poradit v náročných situacích týkajících se duševního zdraví členů oddílu 

Tým Elixíru může po domluvě se zpravodajkou VRJ pro program přidat i další cíle.

Jak se přihlásit

Přihlášky o pořádání Elixíru 2024 (dle vzorového formuláře) zasílejte nejpozději do 15. 1. 2024 na adresu martina.hanykova@skaut.cz. Kdykoliv tento kontakt neváhejte využít pro konzultace a položení vašich otázek.

Navigamus 2025

V roce 2022 proběhl 10. ročník Navigamu v Mostě, na jezeru Matylda. Aby nebyl poslední, tak hledáme organizátora Navigamu, který vyhlížíme v roce 2025. Této výzvy a zároveň příležitosti se zatím nikdo nechopil. Osvědčila se i spolupráce místního střediska či přístavu s organizátory z jiné lokality, ale určitě se nejedná o zavazující model. 

Necítíš se na pozici hlavního organizátora, ale rád/​a by se zapojil/​a? Rozhodně se nám také ozvi!

Navigamus se koná obvykle jednou za tři roky. Setká se zhruba 1400 skautů a skautek s jejich vedoucími poblíž vodní plochy vhodné pro realizaci vodáckého programu. Abychom v této tradici mohli pokračovat, potřebujeme najít hlavního organizátora a celý organizační tým. V případě posledního ročníku byla organizace nastavená tak, že místní tým složený převážně z místních pěších skautů byl doplněn organizátory z řad vodních skautů. 

Jaké by měly být cíle akce?

  • Pokračování tradiční akce setkávání vodních skautů
  • Umožnit setkávání vodních skautů z celé ČR i ze zahraničí a tím jim pomoci k navazování nových kontaktů
  • Motivovat mladší účastníky i vedoucí k další činnosti
  • Navazování kontaktů, poznávání se a seznamování se se zahraničním skautingem.
  • Nastartování spolupráce všech skautů se zájmem o vodáckou činnost z kraje s vodními skauty

Co očekáváme od organizátora Navigamu?

  • zkušenost/​i s organizováním akcí 
  • zkušenost/​i s vedením týmu (ne nutně na velké akci)
  • organizační a obecné manažerské schopnosti
  • výběr lokality akce kdekoliv v ČR
  • zájem o vytváření příjemného dobrovolnického prostředí s ostatními, zejména pak se servis týmem a účastníky na akci

Jak na přihlášku?

Pošli informace o sobě a svou představu na Hlavní kapitanát vodních skautů, na adresu mustek@hkvs.cz. Je možné přiložit i základ projektu akce, který shrne základní představu o organizaci Navigamu. Týmu můžeme poskytnout podporu – např. konzultace projektu, kontakty, doporučení supervize a další dle dohody.

Eliška Ebelová – Šišule,
hlavní kapitánka vodních skautů

Martina Hanyková,
koordinátorka programových projektů

Barbora Tichavová – Rozárka, 
zpravodajka VRJ pro program