Podle skutečných událostí: Objev skautská superhrdinství

Možná chodili na schůzky stejnými ulicemi jako ty. Skauti a skautky, jejichž životní příběh inspiroval soutěžní týmy k vytvoření superhrdinských postav. Jaké jsou jejich schopnosti a jak vypadají jejich kostýmy? Prozkoumej oceněné výstupy AI soutěže Superskutky!

Seznámit se s utajeným příběhem skautského hrdinství a vytvořit originální poctu. Poznat rizika a limity umělé inteligence a využít ji k něčemu smysluplnému. To byly cíle AI soutěže Superskutky od Skautského institutu, do níž se přihlásilo 23 týmů z celé republiky. Pokud tě mrzí, že tvoje parta mezi nimi chyběla, můžeš zkusit další výzvu, kterou bude Skauťák spouštět na jaře. Bude to příležitost uspořádat akční městskou hru na klíč a získat unikátní nášivku. Předběžnou přihlášku najdeš tady: https://forms.gle/​iPGcWDqH8LgGsBrRA

Univerzum skautských superpostav

Celkem osm týmů se propracovalo do užšího výběru, ve kterém jejich výtvory posuzovala odborná porota. Ta hodnotila, jestli superpostava má dostatečnou vazbu na původní historický příběh, ale důležitá byla i míra originality. Zásadnější než technická kvalita AI výstupů pak bylo, zda tým zvládl poskládat poutavé vyprávění – ať už z obrázků, nebo videosekvencí. Přihlédlo se i k tomu, jak se videím daří na sítích.

Třetí příčku obsadil tým Bubo Bubo (Čáslav), který zpracoval osud Jana Kefera (1906–1941) – skauta, knihovníka, astrologa a hermetika z Nového Bydžova. Proti nacismu bojoval tím, v co věřil – magií. Tento sám o sobě dost neuvěřitelný příběh byl inspirací pro superpostavu nejednoznačného Runového špióna, který spoléhá na sílu tajemné knihy kouzel.

Druhé místo vybojoval tým Postupická želízka (Záběhlice), který se inspiroval životním příběhem Jana Habrdy (1912–1943). Tenhle třebíčský skaut s přezdívkou Kotě byl radioamatérem, který sestavoval vysílačky pro komunikaci se zahraničním odbojem. Superpostava WaveMaster pak jeho osud následuje a rozvíjí. Tým si připravil pečlivý storyboard a pomocí AI nástrojů si nechal rozhýbat vlastnoruční autorské skicy.

Vítěznou skupinou soutěže byli Kapři (Prachatice). Tahle družina vyšla z biografie Míly Kobese (1910–1945), vodního skauta a tiskaře z Plzně, který šířil protiněmecké letáky a vyráběl falešné doklady pro odbojáře. Holky z družiny Kaprů mu vzdaly hold vytvořením superhrdiny se jménem Vodotisk, který dokáže posílat zprávy po vodě a jeho nadčasovým posláním je boj se lží, propagandou a dezinformacemi.

Objev víc!

Profily všech superpostav z prvního ročníku najdeš na webu soutěže. Rozhodně si také zalistuj v databázi Hrdinové války, kde objevíš skutečná hrdinství skautů a skautek, která se odehrála ve tvém městě nebo čtvrti. Kdyby na jejich počest měla vzniknout nová superpostava, jaké by měla schopnosti? Co by byla její slabina a v jakém kostýmu by se proháněla?

 

Za tým SI Tobiáš Smolík – Hřeb

Projekt je realizován z příspěvku Nadačního fondu obětem holocaustu, hrazeného z dotace Ministerstva kultury ČR.

Odměny do soutěže věnoval Junshop.cz