Proč se tím vůbec zabýváme? V tuto chvíli jediné oficiální dělení, které máme, je na jednotlivé kompetence. Kompetence jsou ale svými projevy poměrně rozsáhlé a ne vždy tematicky jednotné. Předpokládáme, že si kurzy vzdělávací obsah dělí do vlastních tematických celků - balíčků. Realita členění na kurzech nás velmi zajímá.
Zvažujeme vytvoření jednotného dělení, které půjde po ose ČZ-VZ-OČK tak, aby bylo jasné, jak na sebe věci navazují, co přesně je obsahem kterého tématu a kdo má oprávnění toto téma ověřovat. Zcela jistě nerušíme komeptence, ani neměníme jejich obsah - jde nám o jejich dělení do celků v praxi, za účelem vzdělávání a ověřování. Stejně tak předpokládáme, že kurzy si dál budou vše dělat tak, jak jsou zvyklé a případné nové dělení na ně nebude mít vliv (pokud se nerozhodnou ho také využívat).
Balíčky bychom rádi využili pro přípravu vzdělávacích materiálů (příručky, videa, e-learning…) a pak pro zkušební komise, které budou kvalifikace ověřovat u uchazečů bez předchozího absolvování kurzu. Poslouží nám také jako vstup při úpravách systému OČK.
S velkou pravděpodobností řada kurzů používá dělení, které je inspirováno starší verzí vůdcovské a čekatelské zkoušky - tedy ono známé “organizace”, “hospodaření”, “myšlenkové základy” atd., ale stejně tak víme, že existuje i řada dalších dělení.
Chtěli jsme vás tedy požádat o sdílení toho, jak se kompetence (respektive projevy kompetencí) dělí u vás na kurzu a jaký k tomu máte důvod. Popsat nám to můžete například do tohoto dokumentu nebo také nasdlílet příslušný dokument či ho poslat na email maverick@skaut.cz.
Prosíme o vaše podklady do 31. července 2023 (poté už s nimi budeme muset pracovat).
Děkujeme!
Radek Procyk - Maverick
koordinátor vzdělávací koncepce