1. Dudák
Dudák je karetní hra, která patří mezi tzv. „přebíjecí“ hry. Snaž se co nejdříve zbavit všech svých karet a dosáhni tak vítězství. Prohraješ, když ti jako poslednímu zůstane v ruce jedna karta nebo více. Trumfy určují hráči dle libosti před začátkem hry. Poté už se nemění.
- Rozdej mezi hráče rovnoměrně celý balíček karet.
- Zahaj hru tím, že vyložíš jednu kartu na stůl, pokud jsi po levici rozdávajícího.
- Každý další pak musí přebíjet kartou stejné barvy s vyšší hodnotou nebo trumfem a navrch nadnést libovolnou druhou kartu. Trumfy se mohou vyhlásit před začátkem hry nebo až v průběhu, po vyhlášení už nemohou být změněny.
- Pokud nemůžeš vyloženou kartu přebít, vezmi si celou hromádku karet ze stolu do ruky.
- Vyhrává hráč, který se zbaví nejdříve všech karet. Vynesené karty (vejbit) dáme stranou a už se s nimi nehraje.
- Zbylí hráči začínají další kolo bez nich a hra se opakuje.
2. Ferbl (Poker)
Hra má více názvů, v čechách bývá označována jako Ferbl. Jedná se o hru velmi blízkou klasické hře Poker. Snaž se dosáhnout nejvyššího součtu v jedné barvě nebo vytvořit trojici/čtveřici z totožných karet. Hodnoty karet: 7, 8, 9, 10, spodek = 10, svršek = 10, král = 10, eso = 11.
- Rozdej všem po dvou kartách.
- První hráč dá do banku libovolný vklad (můžete hrát například o sirky, o kamínky apod.). Následně obdrží další dvě karty.
- Každý další hráč může dorovnat vklad a vzít si další dvě karty, nebo se rozhodnout do hry nevstoupit a ohlásí tzv. “pas”.
- Poslední hráč může vklad zvýšit. Pokud tak učiní, ostatní musejí dorovnávat, nebo odstoupit. Když odstoupí, už si nemohou z banku vzít zpět svůj vklad.
- Právo zvyšování vkladu se postupně v každém kole přesouvá na hráče po pravici.
- Pokud hráč s právem zvýšit vklad pouze dorovná, ohlásí “zavírám”.
- Hráči, kteří se udrželi ve hře, odkryjí své karty a nejhodnotnější list (nejvyšší součet na kartách či trojice/čtveřice karet stejné hodnoty) získává celý bank.Pokud vyhraje více lidí, bank si poměrem rozdělí.
Kent
Hra je nejlepší ve 4 lidech. Určitě však musí být sudý počet hráčů. Hraje se totiž ve dvojicích. Ve dvojicích si domluvte tajná znamení (mrknutí, úsměv, podrbání se, atd.). Snažte se každý nasbírat 4 stejné karty. Až je budete mít, dejte spoluhráči pomocí tajného znamení vědět.
- Posaďte se tak, aby spoluhráči seděli naproti sobě.
- Položte na stůl 4 karty z balíčku.
- Každý hráč dostane 4 karty. Snaží se shromáždit čtveřičky, neboli kenty.
- Následně si po kruhu vyměňuje karty tím způsobem, že první vyšle kartu, která se mu nehodí a další ji musí přijmout. Buď ji pošle dál, nebo si ji ponechá a pošle jinou.
- Jakmile bude jeden z dvojice mít čtveřici stejných karet (např. 4 svršky), vyšle tajné znamení a druhý z dvojice řekne “Kent”. Tím vyhrávají hru a mají bod.
- Když ovšem druhá dvojice včas vytuší (nebo rozpozná heslo), že soupeři mají kenta, může říct „stop Kent“. Pokud byla domněnka správná, získají bod oni, pokud ne, bod mají protihráči.
- Může se stát, že kenta nasbíráte oba z dvojice. V tu chvíli musíte společně říct „doublekent“. Pak získáváte 2 body.
Oko bere (Jednadvacet)
Jde o českou modifikaci francouzské karetní hry vingt-et-un (21) ze které se vyvinuly hry pontoon či blackjack. Pravidla se různě liší, můžeš si je adaptovat. Základem je nutnost nasbírat karty, jejichž součet hodnot se co nejvíc blíží číslu 21, ne však přes. Hodnoty karet: 7, 8, 9, 10, J=1, Q=1,K=2, A=11 (dvě esa = 21).
- Bankéř rozdá každému i sobě po dvou kartách.
- Hráči s výjimkou bankéře si karty prohlédnou a mohou požádat o další. Přitom uzavírají s bankéřem sázky (vloží vklad).
- Snaž se přiblížit co nejvíc hodnotě 21, ale kdykoliv můžeš ohlásit „dost“. Pokud riskuješ příliš a jednadvacet přesáhneš, musíš ohlásit „trop“ a prohráváš.
- Když bankéř obslouží všechny hráče, může sám dobírat ke své vyložené kartě a snažit se také o co nejbližší součet svých karet k čislu jednadvacet.
- Jednou z výhod této hry je i to, že hráči nehrají jeden proti druhému, ale každý sám za sebe proti bankéři. Obecně platí, že vyšší součet vyhrává nad nižším a v případě shody vyhrává vždy bankéř.
- Pokud má bankéř součet hodnot karet blíže číslu 21 než hráč, bere si jeho vklad. Pokud má hráč blíže k číslu 21, bankéř mu vyplatí jednou tolik co jeho vklad. V případě shody vyhrává vždy bankéř. Pokud má hráč nebo bankéř dvě esa, ohlásí “oko bere”. Jde o nejvyšší možnou hodnotu. Pokud mají dvě esa hráč i bankéř, automaticky vyhrává hráč.
Chci hrát se skautskými kartami
Za TDC
Ondřej Turek – Opičák